Nya projekt för högskolepedagogisk utveckling
Sex lärosäten har tilldelats medel för sju olika projekt som syftar till att stimulera utveckling och nya kunskaper nationellt inom den högskolepedagogiska praktiken. Utlysningen gjordes i två steg. I steg ett inkom 89 ansökningar, till steg 2 inbjöds 15 projekt att utveckla sin projektidé.
Följande projekt tilldelades medel:
Projektnamn |
Lärosäte |
AI literacitet, didaktik för lärarutbildning - ett pedagogiskt utvecklingsprojekt inom högre utbildning |
Linköpings universitet |
Att undervisa om naturvetenskap och teknik i Antropocen | Stockholms universitet |
Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg - En unik modell för att möta praktiknära forskning |
Linnéuniversitetet |
Metodstöd för professionell och akademisk litteracitetsutveckling |
Södertörns högskola |
Utveckling av kritisk språkfärdighet för samhällsbärande professioner |
Blekinge Tekniska Högskola |
Utvecklingskonferens för förnyad och relevant examinationspraktik | Umeå Universitet |
Ökat studentdeltagande i lärarutbildning - utveckla former för hybridundervisning där akademisk litteracitet är en integrerad del |
Linköpings universitet |
Beviljade projekt ska bidra till bättre kvalitet i utbildning, främja studenters lärande och samverkan mellan lärosäten kring högskolepedagogiska frågor. Projekten ska slutredovisa sina resultat juni 2025.