Lyssna

Resursbanken

I resursbanken kan du både hitta och dela med dig av länkar till resurser inom området högskolepedagogisk utveckling. Se inspelningar av redan genomförda aktiviteter i puffarna.

Resultat: 308 träffar
Filter

Välj filter

Tillbaka

Tillbaka

Resultat: 308 träffar

  • Vilseledande med hjälp av AI-verktyg - vid lärosäten Sverige 2023

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Juridik Pedagogik, didaktik och metod Examination Kvalitet Utvärdering
    Dokument/Rapport/Litteratur
    Vem har tagit fram materialet: UKÄ.se
    Inkommet: 2024-09-09
    Kortare beskrivning av tipset, Rapport 2024:4 - UKÄ.se: Disciplinärenden 2023 vid universitet och högskolor (sid 16-21)

    Av vilken anledning har misstanke om vilseledande med hjälp av AI-verktyg uppkommit? Av lärosätenas redovisningar framgår att de viktigaste skälen till varför misstankar har uppstått är den språkliga utformningen och sakliga fel i inlämningsuppgifter och svar på tentamensfrågor.

    Exempel på språkliga omständigheter som lärosätena har tagit upp:
    • En inlämnad text har hållit en betydligt högre nivå kunskapsmässigt eller har ett språk på en betydligt mer avancerad nivå än det som studenten tidigare har presterat.
    • En inlämnad uppgift har hållit en ovanligt hög nivå (i något fall på forskarnivå) både språkligt och innehållsmässigt.
    • En texts språkliga och stilmässiga kvalitet har varit exceptionell i vissa delar men bristfällig i andra delar.
    • Texten i en inlämningsuppgift har plötsligt bytt språk och annat mer formellt och sakligt språkbruk har börjat användas.
    • En text har vid en kontroll uppfattats som att den inte har varit skriven av en riktig person, eftersom den blandat engelska och svenska på ett anmärkningsvärt sätt och med språkval som inte har tett sig naturligt samt med begrepp som inte hörde hemma i kursen.
    • En text har innehållit begrepp som inte är begrepp som används i kurslitteraturen.
    • Texten har liknat texter som typiskt sett är AI-genererade (användning av repetitiva meningar, allmänna och ytliga beskrivningar, monotont mönster i språket samt ord och formuleringar som ofta används av AI-verktyg).

    Exempel på andra felaktigheter och brister som lärosätena har redovisat i
    sina svar:
    • Studenter har utan rimlig förklaring lämnat in texter som inte har med de aktuella examinationsfrågorna eller kursens innehåll att göra.
    • Rättande lärare har uppmärksammat att innehållet i inlämnade texter inte varit korrekt (större sakfel och felaktig information i texten, icke existerande eller felaktiga citat och påhittade karaktärer i böcker)
    • Felaktiga eller icke existerande referenser har använts i källhänvisningar.
    • Studenters inlämnade litteraturreferat har behandlat argument och exempel som inte har existerat i litteraturen.
    • Arbeten återger inte egna erfarenheter som examinationen efterfrågar eller arbeten saknar substans, tolkning och diskussion.

  • Öppen kurs: Bias i bedömning

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Juridik Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Examination Breddad rekrytering Studentperspektiv Kvalitet
    Webbplats
    Vem har tagit fram materialet: Karolinska Institutet
    Inkommet: 2024-09-05
    Kortare beskrivning av tipset, Det här är en utbildning om bias i bedömningsprocesser och hur det kan undvikas. Bias, på svenska partiskhet, är ett begrepp som används för att beskriva systematisk snedvridning i bedömningsprocesser som regelmässigt missgynnar vissa grupper.

    Det här är en öppen e-kurs på svenska man kan ta i egen takt.

    Målgrupp
    Utbildningen vänder sig till dig som är involverad i bedömnings- och rekryteringsprocesser, till dig som är chef och ska rekrytera, du som ingår i en bedömargrupp, rekryterings eller docenturutskott, är sakkunnig eller på annat sätt arbetar med rekryterings- eller bedömningsprocesser t.ex. som administrativ personal.

    Syfte
    Efter kursen ska du kunna arbeta aktivt för att motverka bias i bedömningsprocesser.

  • Rapport: Trends 2024 European higher education institutions in times of transition

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Examination Samverkan Digitalisering Livslångt lärande Hållbar utveckling Hybrid utbildning Distansutbildning Breddad rekrytering Internationalisering Studentperspektiv Utvärdering
    Dokument/Rapport/Litteratur
    Vem har tagit fram materialet: Michael Gaebel and Thérèse Zhang. Co-author: Henriette Stoeber - EUA.eu
    Inkommet: 2024-09-03
    Kortare beskrivning av tipset, For the European higher education sector, the past five years have seen many changes and transformations, some gradual, others more drastic and disruptive. Report, 25 Jul 2024: The European University Association (EUA)

    In the ninth edition of the European University Association’s long-running series, Trends 2024 provides an overview of how European higher education institutions experienced changes over the past five years, due to higher education reforms, and in the wider context of societal, political, economic and technological changes, marked among others by the implications of Covid-19 pandemic and Russia’s war against Ukraine. The report also sheds light on how higher education institutions see their future direction.

    Based on survey responses from 489 higher education institutions in 46 European higher education systems, Trends 2024 analyses the institutions’ perspectives and strategies with regard to their multiple missions. It focuses on the education mission, changes in the student body and the education offer, learning and teaching enhancement, the rise of non-degree education, and developments in mobility and internationalisation.

  • Temacafé om det pedagogiska värdet av att göra podd

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Pedagogik, didaktik och metod Livslångt lärande
    Temacafé
    Vem har tagit fram materialet: Högskolepedagogik.se
    Inkommet: 2024-09-02
    Kortare beskrivning av tipset, I det här temacafét kommer några medverkande poddskapare att inrikta sig på frågor kring poddar och dess värde ur en högskolepedagogisk synvinkel. Varför vill ett lärosäte eller en lärare skapa en podd? Vad används podden till? Hur ser poddfloran ut idag på det högskolepedagogiska området? Hur jobbar vi för att skapa podden?

    Materialet är ett inspelat temacafé från 2024-08-27
    Medverkande:
    Emelie Wester, värd för Akademuspodden, Studiestöd, Bibliotek och Pedagogisk utveckling (SBIP) Högskolan Väst
    Maria Nilsson, IKT-pedagog, Studiestöd, Bibliotek och Pedagogisk utveckling (SBIP) Högskolan Väst
    Teresa Sörö, Områdeschef, Kontinuerligt lärande och professionell utveckling, Karolinska Institutet
    Petronella Ekström, pedagogisk utvecklare, Örebro Universitet (moderator)
    Johani Karonen, (producent)

  • AI Teaching Assistant Pro

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Examination Digitalisering
    Webbplats
    Vem har tagit fram materialet: Developed by Contact North, Canada
    Inkommet: 2024-08-27
    Kortare beskrivning av tipset, Your personal teaching and instructional design assistant to help you with any topic or subject. Easily draft multiple-choice tests and exams with AI-powered efficiency! Generate ideas for course descriptions, outcomes, and syllabi with a few clicks!
    AI Teaching Assistant Pro is a free Digital Assistant developed by Contact North | Contact Nord. Contact Nord is a not-for-profit corporation established in 1986.

    AI Teaching Assistant Pro - It enables instructors to:
    • Create multiple-choice questions.
    • Create essay questions complete with scoring rubrics.
    • Enter a topic or upload their own content to generate questions.
    • Create a course syllabus complete with course description, learning outcomes, session-by-session breakdowns, and teaching notes.
    • Create and download a PowerPoint presentation based on the generated syllabus.