Resursbanken
I resursbanken kan du både hitta och dela med dig av länkar till resurser inom området högskolepedagogisk utveckling. Se inspelningar av redan genomförda aktiviteter i puffarna.
Resultat: 374 träffarResultat: 374 träffar
-
Fortbildning vid Cybercampus Sverige
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Samverkan Digitalisering Livslångt lärande Distansutbildning Decentraliserad utbildningFilmVem har tagit fram materialet: Gunnar KarlssonInkommet: 2025-04-17Kortare beskrivning av tipset, Kort introduktion till fortbildning vid högskolor i allmänhet med inriktning mot cybersäkerhet.Video med textning -
Agile Education Imagined
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Samverkan Digitalisering Livslångt lärande Hybrid utbildning Distansutbildning Campusförlagd utbildningDokument/Rapport/Litteratur WorkshopVem har tagit fram materialet: Gunnar Karlsson, Paola LundénInkommet: 2025-04-17Kortare beskrivning av tipset, A fictive course brochure to exemplify concretely courses to meet a need in continuous education. The area here is cybersecurity but the method of using illustrative examples might be used for any domain where external parties have problems of specifying needs for professional training.The contents of this brochure are fictitious courses created from the outcomes of a planning workshop on agile education, conducted by the planning project for Cybercampus Sweden. -
PROMPT Learnings
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Teknik Samverkan Digitalisering Livslångt lärande Distansutbildning Decentraliserad utbildning KvalitetDokument/Rapport/LitteraturVem har tagit fram materialet: Sverker Janson, Gunnar KarlssonInkommet: 2025-04-17Kortare beskrivning av tipset, The PROMPT project has resulted in a great number of second cycle courses for professionals in software engineering and development. It has also led to an accumulation of learning experiences regarding the offering of such courses online. This report summarizes the learnings that project partner RISE has made and its contributions towards the common project goal of establishing a catalog of continuouseducation courses for Swedish software industry.Slutrapport från projekt, finansierat av KK-stiftelsen -
Psykologisk trygghet i undervisning
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Pedagogik, didaktik och metod StudentperspektivWebbplatsVem har tagit fram materialet: Karolinska InstitutetInkommet: 2025-04-14Kortare beskrivning av tipset, Att undervisa och handleda vid Karolinska Institutet handlar inte bara om att förmedla kunskap och kompetens utan också om att skapa ett tryggt och inkluderande rum för både lärare och studenter. Genom att gå igenom stadierna av psykologisk trygghet bidrar du till en miljö som främjar lärande, tillväxt och innovation.Webbsidan tar upp de olika stadierna och exempel på hur man kan främja sårbarhet i utbildningsmiljöer. (Att främja och visa egen sårbarhet som lärare eller handledare är en svår men värdefull uppgift och den kan förbättra både studiemiljön och lärandet för studenterna.)
Psykologisk trygghet, utforskat av forskare som Amy Edmondson och Timothy R. Clark, är centralt inom hälso- och sjukvården. Edmondsons forskning har fokuserat på teamdynamik och organisatoriskt beteende. Clark beskriver det som en kontinuerlig nivå av trygghet på arbetsplatsen eller i lärmiljön, där respekt och tillåtande är avgörande.
Respekt handlar om hur individer behandlar varandra med värdighet och hänsyn, medan tillåtande handlar om friheten att interagera, delta och samarbeta.
Clarks fyra nivåer ger lärare och handledare möjlighet att följa utvecklingen av psykologisk trygghet och anpassa sina undervisningsstrategier för att hantera specifika utmaningar i olika skeden av progressionen. -
Inspelningar från Konferensen: Där digitalisering och pedagogik möts
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod DigitaliseringWebbinarium Presentation FilmVem har tagit fram materialet: Högskolepedagogik.se - flera lärosäten i SverigeInkommet: 2025-04-02Kortare beskrivning av tipset, Från skilda perspektiv till behovsdriven utveckling: Vår dynamiska digitala konferens är nu avslutad med flera inspelningar, men lärdomarna från den och den här sidan lever kvar i högskolepedagogik.se:s arbete. Konferensen, som i all bemärkelse var just dynamisk såväl i tid, som i rum och innehåll, inbjöd till kontinuerligt asynkront deltagande eller vid valda synkrona tillfällen under fem månader från september 2024 till mars 2025.Genomförda tillfällen: Här kan du ta del av de inspelningar som är gjorda under konferensens tillfällen och det material som presenterades eller skapades. Passa gärna på att delta med dina tankar och erfarenheter asynkront i de olika digitala forum under respektive tillfälle och fortfarande ligger öppna.
16/9 Introduktion (Inspelad)
18/11 Hur kan vi bedriva ett effektivt förändrings- och utvecklingsarbete?
11/12 Julspecial och extra tillfälle i samarbete med nätverken inom högskolepedaogik.se:s temacafé: Learning Analytics (Inspelad)
13/1 Vad är god tillgänglighet i högre utbildning? För vem? Hur kan vi arbeta för att tillvara på digitaliseringens möjligheter för att skapa god tillgänglighet inom högre utbildning? (Inspelad)
20/1 Vad är undervisningskompetens idag? (Inspelad)
3/2 Framtida trender inom edtech och deras påverkan på lärande (Inspelad)
17/3 Dialogsamtal runt lärdomar utifrån konferensens teman och framåtblickar (Inspelad)