Lyssna

Resursbanken

I resursbanken kan du både hitta och dela med dig av länkar till resurser inom området högskolepedagogisk utveckling. Se inspelningar av redan genomförda aktiviteter i puffarna.

Resultat: 285 träffar
Filter

Välj filter

Tillbaka

Tillbaka

Resultat: 285 träffar

  • Nyhetsbrev om aktuell högskolepedagogisk forskning

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Pedagogik, didaktik och metod
    Dokument/Rapport/Litteratur
    Vem har tagit fram materialet: Centrum för universitetslärarutbildning, SU, Klara Bolander Laksov är ansvarig.
    Inkommet: 2024-04-19
    Kortare beskrivning av tipset, Centrum för universitetslärarutbildning vid Stockholms universitet har ett nyhetsbrev där den som prenumererar får korta sammanfattningar av högskolepedagogisk forskning.

    En redaktion bestående av universitetslärare från olika institutioner vid Stockholms universitet bevakar två tidskrifter var, och väljer varje månad ut en artikel som de skriver om och kommenterar. Vem som helst kan prenumerera på nyhetsbrevet.

  • HyFlex Learning Community

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Samverkan Digitalisering Hybrid utbildning Distansutbildning Campusförlagd utbildning Breddad rekrytering Decentraliserad utbildning
    Webbplats
    Vem har tagit fram materialet: The HyFlex Learning Community - Dr. Brian Beatty m fl i styrgruppen
    Inkommet: 2024-04-19
    Kortare beskrivning av tipset, Internationell community och plattform för Hybridundervisning och Hyflex lärande.

    Webbplatsen innehåller webbinar, kontaktadresser till andra inom hybrid- och hyflex lärande, workshops, blogg, diskussionforum att delta i, öppna lärresurser m m.

    ----
    Hello and welcome to the HyFlex Learning Community. We are a community of educators working together to improve student access to high-quality and equitable learning by using Hybrid-Flexible (HyFlex) learning environments. HyFlex learning experiences are available in the classroom or online, and support students in choosing which participation mode is best for them.

    Together, we’re building the Hybrid-Flexible future for our current students and those to come.

    View our community information and other resources through the links below, using the menu at the top of the page, or selecting a recent blog post from the side panel.

    New! The HyFlex Course Design Workshop is now available for fully asynchronous completion (start anytime and complete at your own pace). Select the HyFlex Course Design – Asynchronous item in the HyFlex Learning Store at https://hyflexlearning.info . Questions? Please see the HyFlex Workshops page or Contact us for more information.
    ----

  • Om studierelaterade relationers betydelse för meningsfullt lärande

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Examination Studentperspektiv
    Film
    Vem har tagit fram materialet: Annika Fjelkner Pihl, Högskolan i Kristianstad - SU.se/CeUL Lärarkonferens 2024
    Inkommet: 2024-04-18
    Kortare beskrivning av tipset, Studenternas relationsbyggande har betydelse för hur studenter engagerar sig i sina studier, och därmed också för deras resultat. Inspelat den 14 mars 2024 vid Stockholms universitet. Tid: 45:42. Arrangör: Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL)

    Annika Fjelkner Pihl, Universitetslektor i pedagogisk utveckling i högre utbildning vid Högskolan Kristianstad är huvudtalare vid Lärarkonferens2024 – meningsfullt lärande i tiden vid Stockholms universitet.

    Om studierelaterade relationers betydelse för meningsfullt lärande

    Studenternas relationsbyggande har betydelse för hur studenter engagerar sig i sina studier, och därmed också för deras resultat. Hur vi organiserar undervisning påverkar studenternas möjligheter att både bygga och underhålla meningsfulla och hållbara studierelaterade relationer. Presentationen fokuserar hur lärare kan resonera för att underlätta för studenter att bygga relationer genom att medvetet variera mellan användningen av studentformerade gruppaktiviteter och aktiviteter där läraren styr vem som arbetar med vem.

    Studenter skapar multiplexa nätverk med några få individer som studenterna skapar både vänskaps- och en arbetsrelation med. Dessa relationer har en positiv inverkan på studenternas studieresultat då kombinationen av socialt och instrumentellt stöd ger synergieffekter när studenterna samlar resurser och samarbetar. Nätverken kan ses som semi-professionella då de är starkt knutna till skolan som arbetsplats och studenterna inte nödvändigtvis umgås privat utan de har sitt sociala sammanhang utanför studentgruppen. Därför är det viktigt att skapa ett socialt sammanhang i och omkring klassrummet för att möjliggöra för studenterna att etablera dessa multiplexa relationer. Nätverken tenderar att vara begränsade i mångfald vilket kan påverka studenternas kunskapsutveckling negativt. För att öka mångfalden i studenternas nätverk kan lärare och studieprogram medvetet verka för att studenter från olika bakgrund arbetar med andra än de vanligtvis arbetar med i klassrummet samt att samarbetet präglas av respekt och intresse för varandra. Detta kan uppnås genom att styra vilka studenterna arbetar med på ett mer medvetet sätt men också genom att ge studenterna uppgifter som kräver genuint samarbete. Lärare måste också bli mer medvetna om hur de sätter samman grupper och effekterna av dessa val. En mer strategisk mix av high-stakes- och low-stakes uppgifter och mellan självvalda och lärarsammansatta grupper kanske kan öka mångfalden i studenternas nätverk.

  • Temacafé: Hybridkurs 2.0 – flexibla utbildningar anpassade för vuxna

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Teknik Digitalisering Livslångt lärande Hybrid utbildning Distansutbildning Breddad rekrytering
    Dokument/Rapport/Litteratur Film
    Vem har tagit fram materialet: Oslo vuxenutbildning, Aina Storvik Aspnes och Maria Endresen Hauge
    Inkommet: 2024-04-11
    Kortare beskrivning av tipset, Inspelning och dokumentation från presentationen 20:de mars, kl. 15:00 – 16:00. Oslo vuxenutbildning presenterar en helt ny, framåtblickande modell för hybridkurser.

    Hur kan vi skapa flexibla utbildningar som är anpassade för vuxna? Vad krävs för att lyfta hybridundervisningen till nya höjder?

    I det norska utbildningssystemet är det stort fokus på att vuxna ska ha individuella och flexibla lärandevägar som är anpassade efter deras livssituation, lärandebehov och önskemål. Hybridundervisning har traditionellt sett skett på bekostnad av elev- och deltagaruppföljning, eftersom en ensam lärare måste följa upp både elever i klassrummet och elever online samtidigt. I vår nya modell för hybridundervisning har vi löst detta genom att ha en stor grupp deltagare med tvålärarupplägg. Lärarna har dedikerade roller; som digital lärare och fysisk lärare, men båda är fysiskt placerade i samma klassrum. Rollerna byts om.

    På våra hybridkurser väljer deltagarna från dag till dag om de vill delta fysiskt eller digitalt. De får tät uppföljning och stöd på båda arenorna. Teams används som en lärplattform och lärarna använder en rad digitala verktyg och lämplig inlärningsteknik. Sättet våra hybridkurser är organiserade utmanar både den traditionella lärarrollen, arbetssätt och metoder. Hybridlärarna är innovativa, förändringsvilliga och utvecklingsorienterade och tillsammans har de skapat ett helt nytt online-erbjudande inom Oslo vuxenutbildning. De sätter deltagaren i centrum och genom flexibel utbildning ska fler deltagare kunna delta i och genomföra utbildningar. Lärarna är kreativa och letar ständigt efter bästa möjliga användning av inlärningsteknik.

    Medverkande:
    Aina Storvik Aspnes, universitetslektor med lång erfarenhet av att utbilda vuxna i norsk utbildning och i kriminalvårdssystemet. Hon är delprojektledare för hybridkurser och hybridlärare i Oslo vuxenutbildning.

    Maria Endresen Hauge, universitetslektor med erfarenhet av att utbilda vuxna i både privat och kommunal verksamhet. Hon är en hybridlärare för vuxna invandrare i Oslo vuxenutbildning.

  • Lotsa mig lotsamig.nu - Användarguider för lärare och student

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Pedagogik, didaktik och metod Teknik Tillgänglighet Digitalisering
    Podd/Ljudinspelning Dokument/Rapport/Litteratur Presentation Webbplats Film
    Vem har tagit fram materialet: Dan Wirdefalk och Åsa Kronkvist, Högskolan Kristianstad
    Inkommet: 2024-04-10
    Kortare beskrivning av tipset, Lotsa mig – https://lotsamig.nu – riktar sig till dig som är lärare eller student i högre utbildning.

    Syftet med sidan är att ge korta, enkla guider kring olika digitala verktyg du kan behöva använda i din undervisning eller dina studier. Majoriteten av guiderna består av en film på 2-5 minuter samt kompletterande text.

    Vi har ingen ambition att sidan ska vara heltäckande och svara på ”alla” frågor om ett visst program eller en viss tjänst. Utifrån vår erfarenhet berättar vi om det vi tror du har mest nytta av att veta.

    Vi som arbetar med webbplatsen är Dan Wirdefalk och Åsa Kronkvist, IKT-pedagoger på Högskolan Kristianstad. Vi tar inte emot någon ekonomisk ersättning från företagen bakom de verktyg vi presenterar.