Lyssna

Resursbanken

I resursbanken kan du både hitta och dela med dig av länkar till resurser inom området högskolepedagogisk utveckling. Se inspelningar av redan genomförda aktiviteter i puffarna.

Resultat: 336 träffar
Filter

Välj filter

Tillbaka

Tillbaka

Resultat: 336 träffar

  • AI and Education Agency, Motivation, Literacy and Democracy

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Examination Teknik Digitalisering Studentperspektiv
    Dokument/Rapport/Litteratur Webbplats
    Vem har tagit fram materialet: ttwell, G., Bekiaridis, G. & Karadog, A., 2024, AI Pioneers
    Inkommet: 2024-11-18
    Kortare beskrivning av tipset, This paper, developed as part of the research being undertaken by the EU Erasmus+ AI Pioneers project, examines the use of generative AI in educational contexts through the lens of Activity Theory. It analyses how the integration of large language models and other AI-powered tools impacts learner agency, motivation, and AI literacy. (Paper, November 2024)
    The authors conducted a multi-pronged research approach including literature review, stakeholder interviews, social media monitoring, and participation in European initiatives on AI in education. The paper highlights key themes around agency, where AI can both support and challenge learner autonomy depending on how the technology is positioned and implemented. It explores the complex relationships between AI, personalization, co-creation, and scaffolding in fostering student agency. The analysis also examines the effects of generative AI on both intrinsic and extrinsic motivation for learning, noting both opportunities and potential pitfalls that require careful consideration by educators. Finally, the paper argues that developing critical AI literacy is essential, encompassing the ability to understand AI capabilities, recognize biases, and evaluate the ethical implications of AI-generated content. It suggests that a broader, more democratic approach to curriculum and learning in vocational education and training is necessary to empower students as active, informed citizens in an AI-driven future. The findings provide an approach to the complex interplay between generative AI, learner agency, motivation, and digital literacy in educational settings, particularly in the context of vocational education and adult learning.
  • Vem har tagit fram materialet: Marita Cronqvist och Getahun Yacob Abraham, Högskolan i Borås
    Inkommet: 2024-11-13
    Kortare beskrivning av tipset, Kursen om kritiskt förhållningssätt är för dig som inte är nöjd med att enbart reproducera kunskap och erfarenheter, utan i stället tror på förändring genom utbildning. Kursen omfattar föreläsningar, diskussioner, workshops och aktioner. Dessutom ingår självreflektion, ifrågasättande av normer och arbetssätt med utgångspunkt i vetenskap.
    Begreppet kritiskt förhållningssätt utifrån olika tolkningar och forskning är centralt i kursen. Olika innebörder redovisas och diskussioner förs om hur dessa kan uttryckas i undervisning. Förutom kritiskt förhållningssätt utgör begrepp som transformativ undervisning, deliberativa samtal och agens viktiga inslag i kursen. Föreläsningar och workshops varvas för att uppmärksamma den egna undervisningspraktiken.
  • Vem har tagit fram materialet: Marita Cronqvist, Högskolan i Borås
    Inkommet: 2024-11-13
    Kortare beskrivning av tipset, Idag uppmärksammas artificiell intelligens brett inom högskolepedagogiken och många lärare ställs inför kravet att förhålla sig till teknikens möjligheter oavsett eget intresse. I denna kurs kombineras grundläggande kunskap om teknik med kunskap om hur den kan användas i egen undervisning på ett ansvarsfullt sätt.
    I kursen diskuteras akademisk integritet relativt artificiell intelligens och deltagare erbjuds därigenom kunskap som bidrar till att lyfta fram komplexiteten och nyanserna kring akademiskt skrivande i egen undervisning. Etik och teknik förenas på ett unikt sätt genom didaktiska diskussioner i gruppen. Föreläsningar och workshops varvas så att den egna undervisningspraktiken hamnar i fokus.
  • Avhandling: Feedback in the context of high-stakes assessment: can summative be formative?

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Pedagogik, didaktik och metod Examination
    Dokument/Rapport/Litteratur Webbplats
    Vem har tagit fram materialet: Christopher J. Harrison, Maastricht University (2017)
    Inkommet: 2024-11-12
    Kortare beskrivning av tipset, The central theme of this thesis concerns the challenges of receiving feedback within the context of summative assessment. (2017)
    Web-based feedback after summative assessment: how do students engage?

    - Barriers to the uptake and use of feedback
    in the context of summative assessment

    - Factors influencing students’ receptivity to formative feedback
    emerging from different assessment cultures

    - Changing the culture of assessment:
    the dominance of the summative assessment paradigm


    Sökord: feedback, summativ examination, examinationsformer
  • Artikel: Generative AI and Agency in Education: A Critical Scoping Review and Thematic Analysis

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Examination Teknik Digitalisering
    Dokument/Rapport/Litteratur Webbplats
    Vem har tagit fram materialet: Jasper Roe (1), - James Cook University Singapore and Mike Perkins (2) - British University Vietnam
    Inkommet: 2024-11-12
    Kortare beskrivning av tipset, This scoping review examines the relationship between Generative AI (GenAI) and agency in education. [Submitted on 1 Nov 2024]
    A scoping review uncovers three key themes in how Generative AI intersects with learner agency:

    1️⃣ - Control in Digital Spaces: How learners negotiate power struggles and make decisions about GenAI use in their learning journey.
    2️⃣ - Variable Engagement and Access: The uneven patterns of GenAI adoption and potential risks of deepening educational inequalities.
    3️⃣ - Changing Notions of Agency: The emergence of human-AI hybrid learning environments and what this means for learner autonomy.

    The review highlights a clear need for educators to critically examine these themes in their teaching practices. "How do our assessment designs and teaching approaches influence student agency when GenAI tools are in the mix?" and "We need more evidence!" - Says the authors.