Lyssna

Resursbanken

I resursbanken kan du både hitta och dela med dig av länkar till resurser inom området högskolepedagogisk utveckling. Se inspelningar av redan genomförda aktiviteter i puffarna.

Resultat: 292 träffar
Filter

Välj filter

Tillbaka

Tillbaka

Resultat: 292 träffar

  • CATME - SMARTER Teamwork

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Teknik Studentperspektiv
    Webbplats Film
    Vem har tagit fram materialet: © 2024 Purdue University. All Rights Reserved.
    Inkommet: 2024-06-26
    Kortare beskrivning av tipset, CATME SMARTER Teamwork förbereder studenterna för att fungera effektivt i team och hjälper lärarna att hantera studenternas erfarenheter av att arbeta i team. Webbaserad programvara, framtaget i forskningsprojekt (evidensbaserad) för att förbättra grupp- och teamarbete.

    Det finns fem CATME-dimensioner för teamarbete som bidrar till teamens effektivitet. CATME Peer Evaluation beskriver beteenden som är typiska för olika nivåer av prestation inom var och en av CATME:s fem dimensioner för teamarbete. Bedömarna väljer den kategori av beteenden som bäst stämmer överens med beteendet hos varje elev i deras team (inklusive dem själva).

  • Från grupparbete till lärande i team

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Studentperspektiv
    Dokument/Rapport/Litteratur
    Vem har tagit fram materialet: Dan Frost, Umeå universitet
    Inkommet: 2024-06-26
    Kortare beskrivning av tipset, Grupparbeten i olika omfattning är en vanlig arbetsform i många (nästan alla) kursmoment.

    Konferensbidrag (2017), Enbart muntlig presentation (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]. Från grupparbete till lärande i team. (

    Utmaningar i lärarpraktiken

    I samtal med våra lärarkollegor har vi utifrån bland annat ovanstående noterat ett antal utmaningar i vår dagliga lärarpraktik. Utmaningar som vi behöver bli bättre på att hantera.

    Lärare tar för givet att studenter har förmåga att arbeta i grupp, trots att arbetsformen kan sägas bestå av en mängd olika kompetenser, såsom time management, konfliktlösning och kommunikationsförmåga (skriftligt och muntligt). Dessa kompetenser behöver var för sig introduceras och övas, samtidigt som de är integrerade under ett grupparbete.

    (PBL och casemetodik finns som som högskolepedagogisk kurs hos UMU, Denna kurs vänder sig till dig som vill lära mer om studerandeaktiva undervisningsformer. )

  • Pedagogiska dilemman vid anonymiserad examination och bedömning

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Juridik Pedagogik, didaktik och metod Examination Studentperspektiv Utvärdering
    Dokument/Rapport/Litteratur Webbplats
    Vem har tagit fram materialet: Johanna Bergqvist Rydén Lunds universitet
    Inkommet: 2024-06-26
    Kortare beskrivning av tipset, För- och nackdelar med anonymisering av examinationer har diskuterats i decennier. Det är inte svårt att förstå varför ämnet har varit brännande och att det varit så under lång tid. Frågan har i hög grad varit studentdriven, både i Sverige och internationellt, och har sin grund i oro för bias vid bedömning och betygsättning. Artikel i Högre Utbildning, VOL 13 NR 3 (2023) .

    ABSTRACT
    För- och nackdelar med anonymisering av examinationer har diskuterats i decennier. Det är inte svårt att förstå varför ämnet har varit brännande och att det varit så under lång tid. Frågan har i hög grad varit studentdriven, både i Sverige och internationellt, och har sin grund i oro för bias vid bedömning och betygsättning. I Sverige infördes anonymisering av examinationer vid många lärosäten för 10–15 år sedan. Åtgärden föregicks dock sällan av diskussioner om eventuella pedagogiska konsekvenser. Senare års studier av effekterna av anonymisering, tillsammans med kunskaper om hur examination och bedömning påverkar studenters lärande, visar emellertid att en sådan diskussion bör föras. Forskningen har inte kunnat finna tydliga belägg för att anonymisering har positiva konsekvenser i form av minskad bias vid betygsättning. Det finns dessutom risk att centrala kvaliteter som framåtsyftande återkoppling, bedömning av progression, utvecklandet av lärandeorienterade examinationsformer samt en relationsrik högre utbildning motverkas av en examinationskultur som styrs av anonymiseringskrav. I diskussionen som följer argumenterar jag för en viss försiktighet vad gäller tillämpandet av anonymisering samt efterlyser en nyanserad diskussion där studenters lärande står i fokus.

    Nyckelord: anonymisering, anonymiserad, examination, bedömning, studenters lärande, lärandeorienterad examination, lärandeorienterad bedömning

  • En professionell och lättanvänd studio för effektiv digital undervisning

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Teknik Digitalisering
    Dokument/Rapport/Litteratur Presentation Webbplats Film
    Vem har tagit fram materialet: Jonas Collin, Stockholms universitet
    Inkommet: 2024-06-26
    Kortare beskrivning av tipset, Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet, har drivit ett projekt som syftar till att skapa en lättanvänd studio för distansundervisning och inspelning av föreläsningar och konferensbidrag.

    En Posterpresentation vid den högskolepedagogiska konferensen NU2024.se

    Se videofilm, Posterpresentation och Abstract.

    Teknik:
    Mjukvara; Videomixer: vMix (Kan säkert bytas ut av OBS Studio vid mindre avancerad användning), Styrning: Companion, DMX-styrning av belysning: QLC+ 4, Hemsida med promptermjukvara som läraren kan köra på sin egen dator: Cueprompter.com
    Hårdvara: Redovisas inte här, kontakta Jonas

  • Högskolepedagogisk kurs i lärplattformsdesign

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Examination Digitalisering Kvalitet
    Dokument/Rapport/Litteratur Presentation Webbplats
    Vem har tagit fram materialet: Karlstads universitet,
    Inkommet: 2024-06-26
    Kortare beskrivning av tipset, Målet med kursen är att ge högskolelärare kompetenser att skapa tydliga och strukturerade kursupplägg i Canvas som synliggör progression och därmed främjar såväl individuellt som kollektivt lärande.

    En Posterpresentation vid högskolepedagogiska konferensen NU2024.se

    Bakgrund
    I en digitaliserad lärmiljö är det av stor vikt att skapa strukturerade och tillgängliga kursupplägg som tydliggör progression. Kursen “Canvas: struktur för överblick och progress” ges av Universitetspedagogiska enheten vid Karlstads universitet och är utformad att stödja högskolelärare i att effektivt utnyttja lärplattformen Canvas. Detta i enlighet med SUHF:s Rekommendationer om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning (REK 2016:1), närmare bestämt mål 3 som handlar om användningen och utvecklingen av fysiska och digitala lärmiljöer. Kursen belyser vikten av en studentcentrerad lärplattformsdesign som ger studenter (1) överblick över kursinnehållet, (2) trygghet i att kursen är väl organiserad och (3) kursinnehåll som väcker intresse och motivation. Dessa principer knyter an till Self-Determination Theory.

    Metod
    Kursen består av fyra digitala träffar via Zoom, som inkluderar teoretiska utgångspunkter, praktiska demonstrationer, övningar, diskussioner och reflektioner. Upplägget med kursen bygger på ett arbete utfört av Universitetspedagogiska enheten i samråd med lärarrepresentanter från olika ämnen att skapa en mall för lärplattformen Canvas. Mallen, som kan importeras till befintliga kurser och sedan anpassas efter individuella behov, möjliggör att studenter möter en välstrukturerad, tillgänglig och enhetlig lärplattformsdesign vilket möjliggör ett effektiviserat lärande. Med hjälp av en checklista utvecklar deltagarna lärplattformsdesignen i egna kurser. Resultatet presenteras och kamratgranskas vilket innebär praktisk tillämpning av och kontextualiserat reflektion kring de inhämtade kunskaperna.

    Resultat
    Kursen ger deltagarna verktyg för att kunna skapa en strukturerad, tillgänglig och tilltalande kursdesign i Canvas. Genom att tillämpa lärdomarna från kursen kan lärare förbättra den digitala lärmiljön, vilket i sin tur förväntas främja studenters motivation och lärande. Kursen förväntas också sprida tanken om fördelarna med en enhetlig kursdesign för samtliga kurser på Karlstads universitet.

    Nyckelord
    Digitalisering, Digitalt lärande, Pedagogisk utveckling, Studentcentrerad lärplattformsdesign, Canvas LMS, Tillgänglighet.