Frågor och svar
Vanliga frågor och svar rörande utlysningen om högskolepedagogiskt lyft.
Frågor om samverkan
Finns det krav från UHR kring arbetsfördelning mellan samverkande lärosäten?
Nej, ni väljer själva hur ni vill rigga projektet men det är bra att i ansökan beskriva hur fördelningen främjar det ni vill åstadkomma.
Vad är det för skillnad på ”medsökande lärosäten” (fråga 2) och ”samverkan med andra lärosäten” (fråga 9)?
Medsökande lärosäte är ett lärosäte som kommer att ta del av finansieringen. Ett samverkande lärosäte kan vara engagerat utan att ta del av finansieringen. Samverkan kan också innebära att lärosätet bara är engagerad i delar av projektet och inte dess helhet.
Kommer UHR betala ut medel direkt till medsökande lärosäten?
Nej, huvudsökande lärosäte får vidareförmedla medel.
Hur gör jag om det är fler än två medsökande lärosäten?
Skriv vilka lärosäten och kontaktuppgifter (enligt fråga 2c och 2d) under “Övrigt”. Om det inte får plats, hör av dig till hpu@uhr.se.
Är det ett önskemål med samverkan mellan lärosäten?
Ja – det är det. Samverkan värderas i bedömningen ansökan. Men det är inte ett krav. Se frågan om poängsättning.
Kan samverkan ske även internationellt?
Projektmedlen kan bara användas för att finansiera insatser vid svenska lärosäten och enbart samverkan mellan svenska lärosäten bedöms.
Är det en fördel om ett mindre lärosäte samverkar med ett större?
I steg 1 i ansökan ska ansökaren ange om utvecklingsprojektet inkluderar samverkan, vilket ger extra poäng vid bedömning.
I steg 2 ska fördelarna med den planerade samverkan utvecklas.
Vissa utvecklingsfrågor kan vara mer specifika för ett mindre respektive ett större lärosäte. Ska exempelvis en resurs utvecklas, som gynnar alla lärosäten, så kan det vara bra med samverkan mellan olika slags lärosäten.
Finns det krav från UHR kring arbetsfördelning mellan samverkande lärosäten?
Nej, ni väljer själva hur ni vill rigga projektet men det är bra att i ansökan beskriva hur fördelningen främjar det ni vill åstadkomma.
Vad är det för skillnad på ”medsökande lärosäten” (fråga 2) och ”samverkan med andra lärosäten” (fråga 9)?
Medsökande lärosäte är ett lärosäte som kommer att ta del av finansieringen. Ett samverkande lärosäte kan vara engagerat utan att ta del av finansieringen. Samverkan kan också innebära att lärosätet bara är engagerad i delar av projektet och inte dess helhet.
Frågor om finansiering
Räknas egenfinansiering i form av arbetstid?
Ja, det kan räknas som egenfinansiering, vilket är den vanligaste egenfinansieringen.
Är det önskvärt med egenfinansiering?
Ja, det värderas i bedömningen av ansökan. Se frågan om poängsättning.
Kan projekten komma att tilldelas mindre än den sökta summan för att fler ansökningar ska kunna beviljas medel?
UHR kommer inte att fördela mindre än sökt budget, förutom om det ger möjlighet att bevilja medel till delar av ytterligare ett projekt. Uppstår den situationen kontaktas den projektansvarige separat. Det finns inget krav på att söka maximalbelopp.
Hur kan medfinansiering av ett lärosäte utformas?
Om projektbudgeten inte räcker till finns det möjlighet att skjuta till egna medel. Det finns inga krav på medfinansiering, men det ger extra poäng då det tyder på engagemang från lärosätet.
Tillåtna OH-kostnader är 20 %. Många lärosäten har högre OH, hur ska vi göra?
OH kan utgöra egenfinansiering.
Räknas egenfinansiering i form av arbetstid?
Ja, det kan räknas som egenfinansiering.
Kommer UHR betala ut medel direkt till medsökande lärosäten?
Nej, huvudsökande lärosäte får vidareförmedla medel.
Vi kan eventuellt bli beviljade ytterligare interna medel och därmed ha en större andel egenfinansiering – hur skriver vi fram det i ansökan?
I beloppsrutan före egenfinansiering under 13c skriver du enbart det belopp som säkert kan finansieras med egna medel. Under fråga 14 kan du beskriva möjligheten till ytterligare egenfinansiering.
Allmänna frågor
Hur definierar UHR ''utvecklingsprojekt'' och hur skiljer det sig från forskningsprojekt?
Utvecklingsprojekt är praktikfokuserade. Forskningsprojekt har oftast generellt som sitt främsta mål att generera mer kunskap och kan vara teorigenererande, med fokus på metodutveckling med mera.
Kan ett lärosäte få flera ansökningar beviljade?
Ja, det är möjligt.
Hur förväntas utvecklingsprojektet förankras med lärosätets ledning vid steg 2?
Projektansvarig, som fyller i ansökan, säkerställer i förväg att behörig person med rätt att teckna avtal för lärosätet godkänner villkoren för bidrag, och kryssar därefter i rutan för fråga “3e” i ansökans onlineformulär.
UHR förväntar sig inte ett separat dokument. I själva ansökan (webformuläret) ska den avsedda rutan för just denna fråga kryssas i.
Om ett utvecklingsprojekt berör flera teman, alltså är brett i sig själv, - vad innebär det i relation till att UHR vill ha en spridning mellan utvecklingsprojekten?
Utifrån bedömargruppens expertis kommer både kvalitet och spridning att vägas in inför beslut.
Under vilken tid förfogar beviljade utvecklingsprojekt projektmedel?
Medlen betalas ut under år 2023 och därefter förfogar utvecklingsprojekten dessa fram till slutrapportering.
I vilken mån krävs seniora forskare som /med/sökande?
Det är inget krav.
Vad klustras inom ramen för akademisk litteracitet?
I detta sammanhang ingår läs- och skrivförmåga, samt muntlig presentation. Det kan också förstås som ett vidare grepp om kommunikation där frågor som exempelvis breddat deltagande, first year experience, samt frågor om källkritik och kritisk granskande ingår.
Vad gäller för spridning av utvecklingsprojektets resultat?
Spridningen är viktig. Utvecklingsprojekten förväntas dela med sig och använda den digitala infrastruktur för högskolepedagogisk utveckling, som utvecklats av UHR.
Vilka språk kan man skriva sin ansökan på?
Svenska ska användas i ansökan.
Om liknade idéer framförs i ansökningsstadiet – kommer UHR att föra samman lärosäten eller endast välja ut ett lärosäte?
I steg 1 kommer ansökan med högst kvalitet att gå vidare. UHR kan vara behjälpligt att sammanföra ansökare till steg 2 om intresse finns.
Hur många och vilka utlysningar finns?
Under 2023 görs två utlysningar som går ut till alla lärosäten. 1. Utvecklingsprojekt 2. Kursutveckling. Dessutom har UHR gjort i en riktad utlysning till nationella nätverk som finns inom det högskolepedagogiska området, identifierade av UKÄ och UHR gemensamt.
Har ni i utlysningen förutsatt två olika nivåer, en för lärare och en för studenter?
Nej, ytterst är det studenterna som ska dra nytta av projektet, men som ansökare får du beskriva vad det som är i behov att utvecklas.
Är det bättre att ansöka om mindre projekt med precis output eller större projekt, där flera delar vävs ihop och outputen är mer oprecis?
Det viktiga är att beskriva behovet och förklara hur projektet svara upp emot det – utifrån det får du som ansöker avgöra vilken ansökan du lämnar in.
Kan jag spara min ansökan efterhand som jag arbetar med den?
Ja, i steg 2 är det möjligt.
Är forskningsreferenser rätt sätt att disponera ansökningsutrymme på?
Det går bra, men är inget tvång, att lämna forskningsreferenser. Utrymmet som finns under frågan ”Övrigt” kan med fördel användas till det. UHR läser inte andra texter än det som lämnas in via anmälningsformuläret.
Hur poängsätts ansökan?
Varje fråga från 6a till 12a poängsätts med 0-6 poäng. Frågan 13c om egenfinansiering kan ge 0-3 poäng beroende på hur stor egenfinansieringen är i förhållande till den sökta budgeten.
Vad behöver finnas med under frågan om riskanalys?
Som ansökare ska du visa att du har insikter om potentiella risker för projektets genomförande och resultat. I riskanalysen bör också ingå en plan som beskriver hur riskerna ska hanteras om de uppstår. Det finns inga krav på någon särskild form för riskanalysen.
Värdesätts frågor med fler tillåtna tecken mer än de med färre tillåtna tecken?
Nej, frågor med fler tecken ges inte mer poäng än de med färre tecken.
När är nästa frågestund för steg 2 i ansökningsprocessen?
Den 17 augusti klockan 13.00-14.00. Har du som ansökare inte fått länk? Hör av dig till hpu@uhr.se.
Ska jag skicka med information om de individer som ingår i projektet och/eller deras CV?
Nej – det behövs inte.
Föredrar ni något speciellt system för referenser?
Referenser är inte nödvändiga. Vi har inga preferenser eller krav för hur eventuella referenser görs.
Hur detaljerat ska genomförandet beskrivas?
Använd den detaljrikedom som textbegränsningen medger.
Vad menar ni med ”hur studenter ska engageras i projektet” i fråga 10a?
Vi vill veta hur den slutgiltiga målgruppen för projektet ska engageras i projektets olika delar.
Kan jag klistra in en tabell i ansökan?
Vi rekommenderar att du inte klistrar in en tabell.
Frågor inför steg 1
Finns det möjlighet att ansöka om medel även för mindre utvecklingsprojekt?
Även mindre utvecklingsprojekt är varmt välkomna att ansöka.
Måste utvecklingsprojektet vara förankrat med lärosätets ledning redan vid steg 1?
Nej, inte vid steg 1 av ansökan men till steg 2.
Vilka frågor i ansökan ger poäng?
I steg 1 ger frågorna 3a-e 0 till 6 poäng. Frågorna 4a-b ger 0 eller 2 poäng.
Är det möjligt att kontakta UHR om en projektidé innan ansökan?
Absolut, men UHR kan inte lämna några förhandsbesked. Kontakt: hpu@uhr.se.
Kan jag söka medel både inom utlysningen för utvecklingsprojekt och utlysningen inom kursutveckling?
Det går bra att söka medel inom båda utlysningarna.
Inom vilken utlysning, ska man som nätverk, ansöka om medel?
Tillhör du ett nationellt nätverk, inom det högskolepedagogiska området, identifierade av UKÄ och UHR, kan du kontakta styrelsen för ditt nätverk. Nätverket kan då välja att framföra projektidén till UHR inom existerande samarbete. Alternativt så kan du söka medel genom utlysningen om utlysningsprojekt, men då som lärosäte. I ansökan beskriver du samverkan inom nätverket för projektets räkning.
Frågan 3e "Beskriv med vad projektet ska bidra till högskolepedagogik nationellt" - hur viktigt är det nationella perspektivet i förhållande till det lokala?
Det nationella perspektivet är viktigt. Men ett lokalt behov kan också finnas hos andra lärosäten där ett enskilt projekt kan bidra nationellt.
Frågan 3e "Beskriv med vad projektet ska bidra till högskolepedagogik nationellt" - ska den besvaras övergripande eller konkret?
Det beror på det föreslagna utvecklingsprojektet - men konkreta svar underlättar oftast bedömningen.
Av frågan 3d framgår att "Svaret ska ge en bild av förändringspotentialen hos projektet specifikt i förhållande till lärare och studenter." Kan ni förtydliga var "specifikt" hör hemma?
Här vill vi särskilt veta hur lärare och studenter kommer att främjas av projektet.
Kommer samverkan mellan lärosäten preciseras i steg två av ansökan?
Ja, i steg 2 kommer den som ansöker behöva beskriva samverkan mer utförligt och också detaljera vilka som ska samverka.
Behöver man i steg 1 redogöra för den planerade samverkan?
I den mån du som ansökare redan vet vilken samverkan som planeras så kan den med fördel beskrivas inom de frågeställningar som finns.