Frågor och svar
Vanliga frågor och svar rörande utlysningen om högskolepedagogiskt lyft.
Finns det möjlighet att ansöka om medel även för mindre utvecklingsprojekt?
Även mindre utvecklingsprojekt är varmt välkomna att ansöka.
Hur definierar UHR ''utvecklingsprojekt'' och hur skiljer det sig från forskningsprojekt?
Utvecklingsprojekt är praktikfokuserade. Forskningsprojekt har oftast generellt som sitt främsta mål att generera mer kunskap och kan vara teorigenererande, med fokus på metodutveckling med mera.
Hur kan medfinansiering av ett lärosäte utformas?
Om projektbudgeten inte räcker till finns det möjlighet att skjuta till egna medel. Det finns inga krav på medfinansiering, men det ger extra poäng då det tyder på engagemang från lärosätet.
Kan ett lärosäte få flera ansökningar beviljade?
Ja, det är möjligt.
Måste utvecklingsprojektet vara förankrat med lärosätets ledning redan vid steg 1?
Nej, inte vid steg 1 av ansökan men till steg 2.
Om ett utvecklingsprojekt berör flera teman, alltså är brett i sig själv, - vad innebär det i relation till att UHR vill ha en spridning mellan utvecklingsprojekten?
Utifrån bedömargruppens expertis kommer både kvalitet och spridning att vägas in inför beslut.
Under vilken tid förfogar beviljade utvecklingsprojekt projektmedel?
Medlen betalas ut under år 2023 och därefter förfogar utvecklingsprojekten dessa fram till slutrapportering.
Vilka frågor i ansökan ger poäng?
I steg 1 ger frågorna 3a-e 0 till 6 poäng. Frågorna 4a-b ger 0 eller 2 poäng.
I vilken mån krävs seniora forskare som /med/sökande?
Det är inget krav.
Vad klustras inom ramen för akademisk litteracitet?
I detta sammanhang ingår läs- och skrivförmåga, samt muntlig presentation. Det kan också förstås som ett vidare grepp om kommunikation där frågor som exempelvis breddat deltagande, first year experience, samt frågor om källkritik och kritisk granskande ingår.
Vad gäller för spridning av utvecklingsprojektets resultat?
Spridningen är viktig. Utvecklingsprojekten förväntas dela med sig och använda den digitala infrastruktur för högskolepedagogisk utveckling, som utvecklats av UHR.
Är det möjligt att kontakta UHR om en projektidé innan ansökan?
Absolut, men UHR kan inte lämna några förhandsbesked. Kontakt: hpu@uhr.se.
Vilka språk kan man skriva sin ansökan på?
Svenska ska användas i ansökan.
Kan samverkan ske även internationellt?
Projektmedlen kan bara användas för att finansiera insatser vid svenska lärosäten och enbart samverkan mellan svenska lärosäten bedöms.
Om liknade idéer framförs i ansökningsstadiet – kommer UHR att föra samman lärosäten eller endast välja ut ett lärosäte?
I steg 1 kommer ansökan med högst kvalitet att gå vidare. UHR kan vara behjälpligt att sammanföra ansökare till steg 2 om intresse finns.
Är det en fördel om ett mindre lärosäte samverkar med ett större?
I steg 1 i ansökan ska ansökaren ange om utvecklingsprojektet inkluderar samverkan, vilket ger extra poäng vid bedömning.
I steg 2 ska fördelarna med den planerade samverkan utvecklas.
Vissa utvecklingsfrågor kan vara mer specifika för ett mindre respektive ett större lärosäte. Ska exempelvis en resurs utvecklas, som gynnar alla lärosäten, så kan det vara bra med samverkan mellan olika slags lärosäten.
Hur många och vilka utlysningar finns?
Under 2023 görs två utlysningar som går ut till alla lärosäten. 1. Utvecklingsprojekt 2. Kursutveckling. Dessutom har UHR gjort i en riktad utlysning till nationella nätverk som finns inom det högskolepedagogiska området, identifierade av UKÄ och UHR gemensamt.
Kan jag söka medel både inom utlysningen för utvecklingsprojekt och utlysningen inom kursutveckling?
Det går bra att söka medel inom båda utlysningarna.
Inom vilken utlysning, ska man som nätverk, ansöka om medel?
Tillhör du ett nationellt nätverk, inom det högskolepedagogiska området, identifierade av UKÄ och UHR, kan du kontakta styrelsen för ditt nätverk. Nätverket kan då välja att framföra projektidén till UHR inom existerande samarbete. Alternativt så kan du söka medel genom utlysningen om utlysningsprojekt, men då som lärosäte. I ansökan beskriver du samverkan inom nätverket för projektets räkning.
Frågan 3e "Beskriv med vad projektet ska bidra till högskolepedagogik nationellt" - hur viktigt är det nationella perspektivet i förhållande till det lokala?
Det nationella perspektivet är viktigt. Men ett lokalt behov kan också finnas hos andra lärosäten där ett enskilt projekt kan bidra nationellt.
Frågan 3e "Beskriv med vad projektet ska bidra till högskolepedagogik nationellt" - ska den besvaras övergripande eller konkret?
Det beror på det föreslagna utvecklingsprojektet - men konkreta svar underlättar oftast bedömningen.
Av frågan 3d framgår att "Svaret ska ge en bild av förändringspotentialen hos projektet specifikt i förhållande till lärare och studenter." Kan ni förtydliga var "specifikt" hör hemma?
Här vill vi särskilt veta hur lärare och studenter kommer att främjas av projektet.
Har ni i utlysningen förutsatt två olika nivåer, en för lärare och en för studenter?
Nej, ytterst är det studenterna som ska dra nytta av projektet, men som ansökare får du beskriva vad det som är i behov att utvecklas.
Kommer samverkan mellan lärosäten preciseras i steg två av ansökan?
Ja, i steg 2 kommer den som ansöker behöva beskriva samverkan mer utförligt och också detaljera vilka som ska samverka.
Behöver man i steg 1 redogöra för den planerade samverkan?
I den mån du som ansökare redan vet vilken samverkan som planeras så kan den med fördel beskrivas inom de frågeställningar som finns.
Tillåtna OH-kostnader är 20 %. Många lärosäten har högre OH, hur ska vi göra?
OH kan utgöra egenfinansiering.
Är det bättre att ansöka om mindre projekt med precis output eller större projekt, där flera delar vävs ihop och outputen är mer oprecis?
Det viktiga är att beskriva behovet och förklara hur projektet svara upp emot det – utifrån det får du som ansöker avgöra vilken ansökan du lämnar in.
Räknas egenfinansiering i form av arbetstid?
Ja, det kan räknas som egenfinansiering.