Projekt för högskolepedagogisk utveckling
Sex lärosäten har tilldelats medel med syfte att stimulera utveckling och nya kunskaper nationellt inom den högskolepedagogiska praktiken. Beviljade projekt ska bidra till bättre kvalitet i utbildning, främja studenters lärande och samverkan mellan lärosäten kring högskolepedagogiska frågor.
I utlysningen riktade UHR stödet till följande områden i relation till högskolepedagogik:
· Digitalisering
· Examination
· Akademisk litteracitet
· Andra framtidsfrågor
Följande projekt tilldelades medel:
Projektnamn |
Lärosäte |
AI literacitet, didaktik för lärarutbildning - ett pedagogiskt utvecklingsprojekt inom högre utbildning |
Linköpings universitet |
Att undervisa om naturvetenskap och teknik i Antropocen | Stockholms universitet |
Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg - En unik modell för att möta praktiknära forskning |
Linnéuniversitetet |
Metodstöd för professionell och akademisk litteracitetsutveckling |
Södertörns högskola |
Utveckling av kritisk språkfärdighet för samhällsbärande professioner |
Blekinge Tekniska Högskola |
Utvecklingskonferens för förnyad och relevant examinationspraktik | Umeå Universitet |
Ökat studentdeltagande i lärarutbildning - utveckla former för hybridundervisning där akademisk litteracitet är en integrerad del |
Linköpings universitet |
Projekten ska slutredovisas i juni 2025.
För lärosäten som tilldelats medel finns Allmänna villkor för beviljande av medel inom ramen för det högskolepedagogiska lyftet att läsa här.