Dags för steg 2 i utlysningen av projektmedel
Vi har nu gått igenom alla ansökningarna till utlysningen om projektmedel för högskolepedagogisk utveckling. Vi tycker att det var roligt med så stort intresse för den här möjligheten och vi har med noga övervägande tagit fram 15 starka projektidéer från 11 olika lärosäten som gått vidare till Steg 2 i ansökningsprocessen.
När ansökan stängde den 27 april så hade 89 ansökningar inkommit från 31 olika lärosäten. De 88 giltiga ansökningarna bedömdes av en bedömargrupp utsedd av SUHF.
Bedömningen har utgått ifrån hur projekten kan bidra till bättre kvalitet i utbildning, främja studenters lärande och samverkan mellan lärosäten kring högskolepedagogiska frågor.
Fördelningen har också tagit hänsyn till spridningen mellan följande områden i relation till högskolepedagogik:
• Digitalisering
• Examination
• Akademisk litteracitet
• Andra framtidsfrågor
De som skickade in de 15 projektidéer som gått vidare till steg 2 har nu till och med den 24 augusti klockan 12.00 på sig att inkomma med en komplett ansökan.
Vilka gick vidare?
Lärosäte |
Projektnamn |
Blekinge Tekniska Högskola |
Utveckling av professionsspråk som en del i yrkessocialisation för samhällsbärande professioner. |
Högskolan Dalarna |
Medieproduktion om Medieproduktion : hur audiovisuell kunskap som har audiovisuell form behöver formuleras, tillgängliggöras och examineras audiovisuellt. |
Linköpings universitet |
AI literacitet, innehåll och didaktik för lärarutbildning - ett pedagogiskt utvecklingsprojekt inom högre utbildning |
Linköpings universitet |
Ökat studentdeltagande i lärarutbildning - utveckla former för hybridundervisning där akademisk litteracitet är en integrerad del |
Linnéuniversitetet |
Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg - En unik modell för att möta praktiknära forskning |
Linnéuniversitetet |
Muntliga examinationer för ökad rättssäkerhet och komplexitet i examinationer – men vari består misstänksamheten? |
Lunds universitet |
Utveckling av pedagogiska verktyg för att stärka handelsrättsstudenters akademiska litteracitet. Ett projekt med utgångspunkt från ett pågående samarbete mellan kurslärare och språkpedagog. |
Malmö Universitet |
VIP- En pedagogisk modell för forskningsbaserad undervisning i en interdisciplinär miljö |
Stockholms universitet |
Akademisk litteracitet på nytt. Pedagogiska möjligheter och utmaningar inom Utländska lärares vidareutbildning (ULV) |
Stockholms universitet |
Att undervisa om naturvetenskap och teknik i Antropocen |
Södertörns högskola |
Metodstöd för professionell och akademisk litteracitetsutveckling |
Umeå universitet |
Digitala verktyg för att skapa bryggor mellan lärmiljöer i yrkeslärarutbildning |
Umeå Universitet |
Utvecklingskonferens för förnyad och relevant examinationspraktik |
Uppsala Universitet |
Integration av artificiell intelligens-baserade verktyg i fysikundervisning |
Örebro universitet |
Användning av AI-verktyg för studentaktivt lärande inom systemvetenskap |