Frågor och svar utlysning kursutveckling
Vanliga frågor och svar rörande utlysningen om kursutveckling inom högskolepedagogiskt lyft.
Under vilken tid förfogar man beviljade medel?
Medlen betalas ut under år 2023 och därefter förfogar du över dessa fram till slutrapportering den 30 juni 2024. Se allmänna villkor.
Hur förväntas projektidén förankras av lärosätets ledning i ansökningsstadiet?
Kursutvecklingsansvarig, som fyller i ansökan, säkerställer i förväg att behörig person med rätt att teckna avtal för lärosätet godkänner villkoren för bidrag, och kryssar därefter i rutan för fråga “2e” i ansökans onlineformulär.
Vilka frågor i ansökan ger poäng?
Frågorna “3b-3d” ger 0 till 6 poäng.
Vilka språk kan man skriva sin ansökan på?
Svenska ska användas i ansökan.
Inom vilken utlysning, ska man som nätverk, ansöka om medel?
Tillhör du ett nationellt nätverk, inom det högskolepedagogiska området, identifierade av UKÄ och UHR, kan du kontakta styrelsen för ditt nätverk. Nätverket kan då välja att framföra idén till UHR inom existerande samarbete. Alternativt så kan du söka medel genom kursutlysningen och/eller utlysningen om utlysningsprojekt, men då som lärosäte.
Hur ska man i ansökan tänka kring de tre målen som bedöms (dvs. ”specialkunskap”, ”nationellt kompetensbehov” och ”framtidens kompetensbehov”)
Specialkunskap: Redan befintliga kurser kommer inte att erhålla bidrag. Kurserna som utvecklas ska komplettera det befintliga nationella utbudet av kurser inom det högskolepedagogiska området.
Nationellt kompetensbehov: Kurserna ska ha nationell bärighet och kunna få en nationell spridning. I ansökan ska du framföra på vilket sätt kursen kommer att svara mot ett nationellt kompetensbehov. UHR efterfrågar inte underlag som styrker behovet. Bedömarna kommer att avgöra relevansen av behovet.
Framtidens kompetensbehov: Kompetensbehovet behöver vara långsiktigt. Det kan vara ett kompetensbehov som redan finns idag.
Vad innebär att kursupplägg och kursmaterial som utvecklas ska delas genom UHR:s digitala infrastruktur?
De kursupplägg som tas fram ska vara tillgängliga nationellt. Kurserna förväntas marknadsföras och tillgängliggöras via UHR:s digitala infrastruktur.
Vem är behörig att ansöka?
Behörig att ansöka om medel är svenska universitet, högskolor eller enskilda utbildningsanordnare enligt Universitetskanslersämbetet (UKÄ).
Hur är det tänkt med omfattningen på de utvecklade kurserna?
Det finns inget minimum eller maximum för antal deltagande.
Måste kurserna som utvecklas ge högskolepoäng?
Det är möjligt att kurserna som utvecklas kan ge högskolepoäng, men det är inget tvång.
Kan bidrag ges till kurser i utlysningen utvecklingsprojekt?
Det är möjligt att söka medel för kursutveckling i båda utlysningarna. I kursutlysningen ska det vara en kurs.
Kan man utveckla kurser riktade till handledare, lärare och VFU-ledare? Och till studenter?
Kurserna ska inte riktas till studenter utan medarbetare vid lärosäten som arbetar med högskolepedagogik så som handledare, VFU-ledare och lärare.
Kan man utveckla en redan existerande kurs på det egna lärosätet i form av en ”pilot” som kan spridas nationellt?
Generellt så delar UHR inte ut medel för genomförandekostnader. Men om piloten har en stark koppling till utvecklingsarbetet så är det möjligt.
Ryms ”train the trainer”-kurser inom ramarna för utlysningen?
Ja, ”train the trainer”-kurser är möjliga att utveckla.
Vad gäller om flera aktörer står bakom utvecklingen av en kurs?
Medlen fördelas till ett lärosäte. Tilldelat lärosäte kan i sin tur fördela medel till sina samarbetspartners. Under ”Övrigt” i ansökningsformuläret bör du fylla i samverkande aktörer.