Lyssna

Resursbanken

I resursbanken kan du både hitta och dela med dig av länkar till resurser inom området högskolepedagogisk utveckling. Se inspelningar av redan genomförda aktiviteter i puffarna.

Resultat: 15 träffar
Filter

Välj filter

Tillbaka

Tillbaka

Resultat: 15 träffar

  • Inspelningar från Konferensen: Där digitalisering och pedagogik möts

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Digitalisering
    Webbinarium Presentation Film
    Vem har tagit fram materialet: Högskolepedagogik.se - flera lärosäten i Sverige
    Inkommet: 2025-04-02
    Kortare beskrivning av tipset, Från skilda perspektiv till behovsdriven utveckling: Vår dynamiska digitala konferens är nu avslutad med flera inspelningar, men lärdomarna från den och den här sidan lever kvar i högskolepedagogik.se:s arbete. Konferensen, som i all bemärkelse var just dynamisk såväl i tid, som i rum och innehåll, inbjöd till kontinuerligt asynkront deltagande eller vid valda synkrona tillfällen under fem månader från september 2024 till mars 2025.
    Genomförda tillfällen: Här kan du ta del av de inspelningar som är gjorda under konferensens tillfällen och det material som presenterades eller skapades. Passa gärna på att delta med dina tankar och erfarenheter asynkront i de olika digitala forum under respektive tillfälle och fortfarande ligger öppna.

    16/9 Introduktion (Inspelad)
    18/11 Hur kan vi bedriva ett effektivt förändrings- och utvecklingsarbete?
    11/12 Julspecial och extra tillfälle i samarbete med nätverken inom högskolepedaogik.se:s temacafé: Learning Analytics (Inspelad)
    13/1 Vad är god tillgänglighet i högre utbildning? För vem? Hur kan vi arbeta för att tillvara på digitaliseringens möjligheter för att skapa god tillgänglighet inom högre utbildning? (Inspelad)
    20/1 Vad är undervisningskompetens idag? (Inspelad)
    3/2 Framtida trender inom edtech och deras påverkan på lärande (Inspelad)
    17/3 Dialogsamtal runt lärdomar utifrån konferensens teman och framåtblickar (Inspelad)
  • Högskolepedagogik: UHR Play - inspelningar

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Examination Tillgänglighet Samverkan Digitalisering Livslångt lärande Hybrid utbildning Distansutbildning Campusförlagd utbildning Breddad rekrytering Decentraliserad utbildning Verksamhetsförlagd utbildning Studentperspektiv Kvalitet
    Webbinarium Webbplats Film Temacafé
    Vem har tagit fram materialet: UHR.se och Projektet HPU.UHR.se
    Inkommet: 2025-01-17
    Kortare beskrivning av tipset, Över 70 inspelade webbinar, temacaféer och presentationer kring högskolepedagogik från projektet det högskolepedagogiska lyftet.

    Inspelningar från - Det högskolepedagogiska lyftet (HPU)
    UHR:s regeringsuppdrag att samordna ett högskolepedagogiskt lyft tog slut vid årsskiftet 2023/2024.

    I uppdraget ingick att stötta spridningen av information och goda exempel på hur lärosäten arbetar med högskolepedagogisk utveckling och erfarenhetsutbytet mellan relevanta aktörer på nationell nivå.

    De digitala aktiviteterna och Resursbanken fortsätter under ledning av nätverken via Högskolepedagogik.se.

    Alla inspelningar från HPU i UHR-projektet finns nu även samlat via https://play.uhr.se/ > Kategori "Högskolepedagogik"

  • Vem har tagit fram materialet: Högskolepedagogik.se, Lunds Universitet, Linköpings Universitet
    Inkommet: 2025-01-09
    Kortare beskrivning av tipset, Välkommen till ett webbinarium om lärosätenas roll i omställningen till ett hållbart samhälle! I det här webbinariet bjuder vi in till diskussion om transformativ förändring av högre utbildning - på alla nivåer. Hur ser transformativ förändring ut på lärosätesnivå? Inom utbildningsutbudet? I klassrummet? På individnivå? Vi lyfter blicken mot lärosätena och ställer oss frågan: vilken roll och vilket ansvar har lärosätena när det kommer till lärande för hållbarhet? Vi vet att det inte räcker med små förändringar för att ställa om till ett hållbart samhälle - förändringsarbetet behöver vara transformativt.
    Webinar om utbildning för hållbar utveckling där inledningen är inspelad, men inte diskussionsdelen.
  • Mäta breddad rekrytering - stödmaterial och inspelat webbinarium

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Livslångt lärande Breddad rekrytering Studentperspektiv Kvalitet Utvärdering
    Dokument/Rapport/Litteratur Webbinarium Presentation Webbplats Film
    Vem har tagit fram materialet: UHR
    Inkommet: 2024-10-18
    Kortare beskrivning av tipset, Under 2024 utvecklar UHR ett stöd kring hur lärosäten kan mäta breddad rekrytering och breddat deltagande, och sätta rimliga mål för sitt arbete. Prioriteringen har sin grund i UKÄ:s utvärdering av lärosätenas arbete med breddad rekrytering från 2022.

    Stöd till lärosätena att mäta breddad rekrytering
    Här finns ett nytt stödmaterial för lärosätena när det gäller att mäta och sätta mål för breddad rekrytering.

    Materialet består av två delar som kompletterar varandra:

    Jämförelsetal som ger en överblick över hur lärosätets studentgrupp har förändrats över tid och visar hur lärosätet ligger till i förhållande till andra lärosäten.

    - Jämförelsetal för breddad rekrytering

    Underlag för att sätta mål - fördelningstabeller per utbildningsområde som visar fördelningen av alla landets programnybörjare 2022 när det gäller kön, utländsk/svensk bakgrund samt föräldrarnas utbildningsbakgrund. Fördelningen visas uppdelat i 38 ämnesområden, så kallade SUN-områden, och för varje område visas medelvärdet. På så sätt kan lärosätena se hur de ligger till per ämnesområde jämfört med andra lärosäten. Syftet med tabellerna är att förenkla för lärosätena att prioritera och sätta mål för sitt arbete med breddad rekrytering.

    - Fördelningstabeller för att sätta mål

    Se även:
    - Webbinarium om att mäta breddad rekrytering

  • Inspelat Temacafé: Digitala kunskapsmärken, mikromeriter och digitala plånböcker

    , öppna i ny flik
    Taggar för tipset,
    Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Teknik Digitalisering Livslångt lärande Studentperspektiv
    Dokument/Rapport/Litteratur Webbinarium Film Temacafé
    Vem har tagit fram materialet: SUNET och LADOK samt arr. av redaktionen Högskolepedagogik.se
    Inkommet: 2024-10-09
    Kortare beskrivning av tipset, Temacafé september 24 kl 09:00 – 10:00. Inspelning tillgänglig av hela cafeét och även en separat inspelning tillgänglig av hela interviun med Stefan Liström.
    Dagens temacafé tar upp utvecklingen av digitala kunskapsmärken som representation av kunskapsintyg och ställer det i relation till begreppet mikromerit som SUHF har skrivit en rekommendation kring för ett svenskt sammanhang och som LADOK tvingats förhålla sig till. Vidare undersöks de europeiska pilotprojekt som pågår kring lagring av digitala certifikat som EU-medborgare ska få tillgång till, s k digitala plånböcker.

    Frågeställningar:
    Varför har mikromeriter blivit ett samtalsämne på senaste tiden?

    En mikromerit är inte automatiskt ett digitalt kunskapsmärke – så vad skiljer en mikromerit och ett digitalt kunskapsmärke?

    Hur kan digitala kunskapsmärken vara till nytta för svensk högre utbildning? Vad finns det för möjliga landvinningar pedagogiskt och administrativt?

    Vad behöver den lärande göra för att hantera sina mikromeriter?

    Vad kan svensk högre utbildning göra för att underlätta hanteringen av mikromeriter?

    Hur påverkas utvecklingen av EU- medborgares digitala plånbok?



    Medverkande

    Wietze de Vries, SUNET

    Magnus Mörck, LADOK

    Stefan Liström, SUNET (inspelad intervju, pga. förhinder)

    Johani Karonen, Högskolan i Skövde (Moderator)

    Extra material

    Wietze de Vries, SUNET – Presentation om 1Edtech från SUNET-dagarna våren 2024 (se speciellt bild 10)

    Magnus Mörck, LADOK – Presentation om mikromeriter från SUNET-dagarna våren 2024

    Stefan Liström, SUNET – Presentation om Digitala Plånboken från SUNET-dagarna våren 2024

    SUHF:s rekommendationer för mikromeriter

    Tuning-CALOHEE model for MICRO CREDENTIALS in higher education