Resursbanken
I resursbanken kan du både hitta och dela med dig av länkar till resurser inom området högskolepedagogisk utveckling. Se inspelningar av redan genomförda aktiviteter i puffarna.
Resultat: 12 träffarResultat: 12 träffar
-
Mäta breddad rekrytering - stödmaterial och inspelat webbinarium
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Livslångt lärande Breddad rekrytering Studentperspektiv Kvalitet UtvärderingDokument/Rapport/Litteratur Webbinarium Presentation Webbplats FilmVem har tagit fram materialet: UHRInkommet: 2024-10-18Kortare beskrivning av tipset, Under 2024 utvecklar UHR ett stöd kring hur lärosäten kan mäta breddad rekrytering och breddat deltagande, och sätta rimliga mål för sitt arbete. Prioriteringen har sin grund i UKÄ:s utvärdering av lärosätenas arbete med breddad rekrytering från 2022.Stöd till lärosätena att mäta breddad rekrytering
Här finns ett nytt stödmaterial för lärosätena när det gäller att mäta och sätta mål för breddad rekrytering.
Materialet består av två delar som kompletterar varandra:
Jämförelsetal som ger en överblick över hur lärosätets studentgrupp har förändrats över tid och visar hur lärosätet ligger till i förhållande till andra lärosäten.
- Jämförelsetal för breddad rekrytering
Underlag för att sätta mål - fördelningstabeller per utbildningsområde som visar fördelningen av alla landets programnybörjare 2022 när det gäller kön, utländsk/svensk bakgrund samt föräldrarnas utbildningsbakgrund. Fördelningen visas uppdelat i 38 ämnesområden, så kallade SUN-områden, och för varje område visas medelvärdet. På så sätt kan lärosätena se hur de ligger till per ämnesområde jämfört med andra lärosäten. Syftet med tabellerna är att förenkla för lärosätena att prioritera och sätta mål för sitt arbete med breddad rekrytering.
- Fördelningstabeller för att sätta mål
Se även:
- Webbinarium om att mäta breddad rekrytering -
Inspelat Temacafé: Digitala kunskapsmärken, mikromeriter och digitala plånböcker
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Teknik Digitalisering Livslångt lärande StudentperspektivDokument/Rapport/Litteratur Webbinarium Film TemacaféVem har tagit fram materialet: SUNET och LADOK samt arr. av redaktionen Högskolepedagogik.seInkommet: 2024-10-09Kortare beskrivning av tipset, Temacafé september 24 kl 09:00 – 10:00. Inspelning tillgänglig av hela cafeét och även en separat inspelning tillgänglig av hela interviun med Stefan Liström.Dagens temacafé tar upp utvecklingen av digitala kunskapsmärken som representation av kunskapsintyg och ställer det i relation till begreppet mikromerit som SUHF har skrivit en rekommendation kring för ett svenskt sammanhang och som LADOK tvingats förhålla sig till. Vidare undersöks de europeiska pilotprojekt som pågår kring lagring av digitala certifikat som EU-medborgare ska få tillgång till, s k digitala plånböcker.
Frågeställningar:
Varför har mikromeriter blivit ett samtalsämne på senaste tiden?
En mikromerit är inte automatiskt ett digitalt kunskapsmärke – så vad skiljer en mikromerit och ett digitalt kunskapsmärke?
Hur kan digitala kunskapsmärken vara till nytta för svensk högre utbildning? Vad finns det för möjliga landvinningar pedagogiskt och administrativt?
Vad behöver den lärande göra för att hantera sina mikromeriter?
Vad kan svensk högre utbildning göra för att underlätta hanteringen av mikromeriter?
Hur påverkas utvecklingen av EU- medborgares digitala plånbok?
Medverkande
Wietze de Vries, SUNET
Magnus Mörck, LADOK
Stefan Liström, SUNET (inspelad intervju, pga. förhinder)
Johani Karonen, Högskolan i Skövde (Moderator)
Extra material
Wietze de Vries, SUNET – Presentation om 1Edtech från SUNET-dagarna våren 2024 (se speciellt bild 10)
Magnus Mörck, LADOK – Presentation om mikromeriter från SUNET-dagarna våren 2024
Stefan Liström, SUNET – Presentation om Digitala Plånboken från SUNET-dagarna våren 2024
SUHF:s rekommendationer för mikromeriter
Tuning-CALOHEE model for MICRO CREDENTIALS in higher education -
Filmer från SVERD Online Höstkonferens 2024 ”Kompetensförsörjning på flexibla sätt”
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Livslångt lärande Distansutbildning Breddad rekrytering Decentraliserad utbildning StudentperspektivDokument/Rapport/Litteratur Webbinarium Presentation Webbplats FilmVem har tagit fram materialet: SVERD.seInkommet: 2024-09-24Kortare beskrivning av tipset, Konferensen 2024-09-20 samlade ett 50 tal deltagare från Luleå i Norr till Malmö i Söder och dokumentation med filmer av alla presentationer.PROGRAMMET OCH INSPELADE PRESENTATIONER:
Aktuellt hos SVERD och vi fyller 40 år. Ulf Sandström SVERDs ordförande.
Se Film här: https://sverd.se/video/ulfsomsverd.mp4Vad händer inom utbildningspolitiken, Se Presentation (PPT) från Utbildningsdepartementet statssekreterare Maria NIlsson (Liberalerna)
Se pdf-fil här:MN 20 sep 2024 SVERDs HöstkonferensLivsvslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet SVERD rapport med stöd från HPU_UHR.se , Utredare Kjell Nyman Se Film här: https://sverd.se/video/kjellnyman.mp4
Skellefteå University Alliance (SUA), Ida Lindh Campus Skellefteå
Se Film här: https://sverd.se/video/idalindh.mp4Lärcentrum och kompetensförsörjning inom Kriminalvården, Lena Broo Kriminalvården
Se FIlm här : https://sverd.se/video/lenabroo.mp4Från Tandsköterskor och Drönarpiloter till Grön Gastronomi och Framtidens Mat.
Distansutbildning inom Yrkeshögskolan: En Nyckel till Inkludering, Tillgänglighet, Hållbar Utveckling och Kompetens för Individer och Arbetsliv över Hela Landet. Utbildningshandledare Matilda Runeson och Utbildare Evelina Lindqvist YH-Akademin
Se Film här: https://sverd.se/video/matildaevelina.mp4
SVERDs Vårkonferens anordnas fredag den 14 mars 2025. -
Högskolepedagogik.se - Kalender med event om högskolepedagogik
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod SamverkanWebbinarium Presentation Webbplats Film TemacaféVem har tagit fram materialet: Redaktionsrådet - Högskolepedagogik.seInkommet: 2024-09-13Kortare beskrivning av tipset, Delad kalender för högskolepedagogisk utveckling i hela Sverige. Målgruppen är pedagogiska utvecklare, IT- och IKT-pedagoger, lärare, chefer och alla med intresse för området pedagogisk utveckling.Högskolepedagogik.se är en fortsättning på det högskolepedagogiska lyft som UHR genomförde 2022/2023. Syftet är att sprida information och goda exempel hur lärosäten arbetar med högskolepedagogisk utveckling och erfarenhetsutbyte mellan relevanta aktörer på nationell nivå.
Bakom Högskolepedagogik.se står ”Redaktionsrådet” som består av representanter från nätverk inom svensk högre utbildning. ITHU har huvudansvar att samordna rådet och driva sajten. -
Kvalitetsdrivets webbinarier om breddad rekrytering och breddat deltagande
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Livslångt lärande Distansutbildning Breddad rekrytering Decentraliserad utbildning StudentperspektivWebbinarium WebbplatsVem har tagit fram materialet: UHR.seInkommet: 2024-05-31Kortare beskrivning av tipset, Nu startar UHR en webbinarieserie för dig som arbetar med breddad rekrytering och breddat deltagande. Vi vill ge plats för ökad kunskap och erfarenhetsutbyte under hela året. Passen ges ett par gånger per termin och är cirka 45 minuter långa.Syftet är att öka kunskapen om breddad rekrytering och breddat deltagande för att vi tillsammans ska utveckla och driva på vårt gemensamma kvalitetsarbete inom området. Vi vill även ge möjlighet till erfarenhetsutbyte och ökad dialog.