Resursbanken
I resursbanken kan du både hitta och dela med dig av länkar till resurser inom området högskolepedagogisk utveckling. Se inspelningar av redan genomförda aktiviteter i puffarna.
Resultat: 328 träffarResultat: 328 träffar
-
Podd om tillgänglighet i högre studier
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Tillgänglighet Breddad rekrytering StudentperspektivPodd/Ljudinspelning Webbplats FilmVem har tagit fram materialet: Logopedförbundet, Sofia Grunér vid Uppsala universitetInkommet: 2024-10-22Kortare beskrivning av tipset, Logopeden Sofia Grunér arbetar som pedagogisk utvecklare på Uppsala universitet och har nyligen dragit igång podden Röster om tillgänglighet. (via Open Spotify)Tanken är att intervjua studenter, lärare och andra som kommer i kontakt med tillgänglighet inom högre utbildning. I det första avsnittet möter Sofia Albert Telon, som har en språkstörning och som berättar om sin upplevelse av att studera på universitetet.
Du kan även lyssna på denna podd här hos Logopedförbunde: https://logopeden.se/ny-podd-om-tillganglighet-i-hogre-studier/
Röster om tillgänglighet | Podcast on Spotify
https://open.spotify.com/show/53xwbaYKxyyEO84xZBpoae
-
Mäta breddad rekrytering - stödmaterial och inspelat webbinarium
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Livslångt lärande Breddad rekrytering Studentperspektiv Kvalitet UtvärderingDokument/Rapport/Litteratur Webbinarium Presentation Webbplats FilmVem har tagit fram materialet: UHRInkommet: 2024-10-18Kortare beskrivning av tipset, Under 2024 utvecklar UHR ett stöd kring hur lärosäten kan mäta breddad rekrytering och breddat deltagande, och sätta rimliga mål för sitt arbete. Prioriteringen har sin grund i UKÄ:s utvärdering av lärosätenas arbete med breddad rekrytering från 2022.Stöd till lärosätena att mäta breddad rekrytering
Här finns ett nytt stödmaterial för lärosätena när det gäller att mäta och sätta mål för breddad rekrytering.
Materialet består av två delar som kompletterar varandra:
Jämförelsetal som ger en överblick över hur lärosätets studentgrupp har förändrats över tid och visar hur lärosätet ligger till i förhållande till andra lärosäten.
- Jämförelsetal för breddad rekrytering
Underlag för att sätta mål - fördelningstabeller per utbildningsområde som visar fördelningen av alla landets programnybörjare 2022 när det gäller kön, utländsk/svensk bakgrund samt föräldrarnas utbildningsbakgrund. Fördelningen visas uppdelat i 38 ämnesområden, så kallade SUN-områden, och för varje område visas medelvärdet. På så sätt kan lärosätena se hur de ligger till per ämnesområde jämfört med andra lärosäten. Syftet med tabellerna är att förenkla för lärosätena att prioritera och sätta mål för sitt arbete med breddad rekrytering.
- Fördelningstabeller för att sätta mål
Se även:
- Webbinarium om att mäta breddad rekrytering -
Verktyg för att beskriva din kompetens
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Teknik Samverkan Digitalisering Livslångt lärande Internationalisering StudentperspektivDokument/Rapport/Litteratur WebbplatsVem har tagit fram materialet: EU - Europeiska kommissionenInkommet: 2024-10-15Kortare beskrivning av tipset, Använd Europass meritförteckning, färdighetspass och språkpass för att beskriva din kompetens och utbildning.Beskriv din kompetens och utbildning
Använd de här verktygen för att beskriva din kompetens och utbildning för arbetsgivare i Europa.
Europass består av fem dokument som beskriver din kompetens och utbildning så att alla i Europa förstår dem:
- Meritförteckning
- Språkpass
- Europass rörlighet
- Tillägg till utbildningsbevis
- Bilaga till examensbevis
I färdighetspasset kan du dokumentera dina färdigheter, kompetenser och kunskaper.
Färdighetspasset var en Europassfunktion som fanns fram till 2019. Man kunde använda det för att samla dokument i en och samma fil. I stället för färdighetspasset kan du nu använda Europassbiblioteket (på svenska kallad "Mitt bibliotek") för att dela dina dokument. Direkt till denna nya webbsida "Mitt bibliotek - Ditt Europassbibliotek": https://europass.europa.eu/sv/what-my-library -
European Digital Education Hub
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Tillgänglighet Samverkan Digitalisering Livslångt lärande Hybrid utbildning Distansutbildning Breddad rekrytering Studentperspektiv KvalitetWebbplatsVem har tagit fram materialet: EU - European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and CultureInkommet: 2024-10-14Kortare beskrivning av tipset, The European Digital Education Hub is an online community that connects education enthusiasts from across Europe. Join and we meet in the Teams with 5545 members!The mission of the Hub is to overcome the current fragmentation of digital education policy, research, and implementation practices at European level. By using the Hub, members aim to achieve this goal through
- sharing best practices
- peer learning
- collaborating across education and training sectors
Higher education
The EU cooperates with higher education institutions and Member States to accelerate the transformation of an open and inclusive higher education system in Europe. Areas of cooperation and development work groups:
- Micro-credentials
- European Universities initiative
- European Student Card Initiative
- Quality higher education
- Inclusive and connected higher education
- Innovation in education
- Hybrid learning/teaching
- and more... -
Inspelat Temacafé: Digitala kunskapsmärken, mikromeriter och digitala plånböcker
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Teknik Digitalisering Livslångt lärande StudentperspektivDokument/Rapport/Litteratur Webbinarium Film TemacaféVem har tagit fram materialet: SUNET och LADOK samt arr. av redaktionen Högskolepedagogik.seInkommet: 2024-10-09Kortare beskrivning av tipset, Temacafé september 24 kl 09:00 – 10:00. Inspelning tillgänglig av hela cafeét och även en separat inspelning tillgänglig av hela interviun med Stefan Liström.Dagens temacafé tar upp utvecklingen av digitala kunskapsmärken som representation av kunskapsintyg och ställer det i relation till begreppet mikromerit som SUHF har skrivit en rekommendation kring för ett svenskt sammanhang och som LADOK tvingats förhålla sig till. Vidare undersöks de europeiska pilotprojekt som pågår kring lagring av digitala certifikat som EU-medborgare ska få tillgång till, s k digitala plånböcker.
Frågeställningar:
Varför har mikromeriter blivit ett samtalsämne på senaste tiden?
En mikromerit är inte automatiskt ett digitalt kunskapsmärke – så vad skiljer en mikromerit och ett digitalt kunskapsmärke?
Hur kan digitala kunskapsmärken vara till nytta för svensk högre utbildning? Vad finns det för möjliga landvinningar pedagogiskt och administrativt?
Vad behöver den lärande göra för att hantera sina mikromeriter?
Vad kan svensk högre utbildning göra för att underlätta hanteringen av mikromeriter?
Hur påverkas utvecklingen av EU- medborgares digitala plånbok?
Medverkande
Wietze de Vries, SUNET
Magnus Mörck, LADOK
Stefan Liström, SUNET (inspelad intervju, pga. förhinder)
Johani Karonen, Högskolan i Skövde (Moderator)
Extra material
Wietze de Vries, SUNET – Presentation om 1Edtech från SUNET-dagarna våren 2024 (se speciellt bild 10)
Magnus Mörck, LADOK – Presentation om mikromeriter från SUNET-dagarna våren 2024
Stefan Liström, SUNET – Presentation om Digitala Plånboken från SUNET-dagarna våren 2024
SUHF:s rekommendationer för mikromeriter
Tuning-CALOHEE model for MICRO CREDENTIALS in higher education