Resursbanken
I resursbanken kan du både hitta och dela med dig av länkar till resurser inom området högskolepedagogisk utveckling. Se inspelningar av redan genomförda aktiviteter i puffarna.
Resultat: 54 träffarResultat: 54 träffar
-
Guide till framgångsrik kurs - självstudiemoduler
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Examination Tillgänglighet Digitalisering Livslångt lärande Hybrid utbildning Distansutbildning Studentperspektiv KvalitetDokument/Rapport/Litteratur Presentation Webbplats FilmVem har tagit fram materialet: Sektion Högskolepedagogik på LinnéuniversitetetInkommet: 2024-11-01Kortare beskrivning av tipset, Det här är en samlad resurs för kunskapsläget inom kursdesign för såväl nätbaserade som campusbaserade kurser. Här har vi identifierat fem områden som det är viktigt att beakta i en kursdesign.Vi har också sammanfattat slutsatser inom dessa teman i designprinciper för en (nätbaserad) kurs som du kan behöva ta ställning till.
Senaste nytt i resursen är interaktiva moduler som fördjupar varje tema. Här finns en möjlighet att reflektera över sin undervisning och dokumentera en egen enklare handlingsplan.
Notera också att där finns en vägledning för hur man kan skriva bedömningsgrunder (under examination och bedömning – Glöm inte bedömningsgrunderna)
Artikeln Designprinciper och kvalitetsindikatorer för nätbaserat lärande ges en sammanfattning av forskning, slutsatser, designprinciper och kvalitetsindikatorer som presenteras i denna resurs.
Fem temaområden:
1) Självständiga och motiverade studenter
2) Studentaktiva undervisningformer
3) Varierade arbetsformer
4) Examinationer & bedömning
5) Handledning & återkoppling -
Mäta breddad rekrytering - stödmaterial och inspelat webbinarium
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Livslångt lärande Breddad rekrytering Studentperspektiv Kvalitet UtvärderingDokument/Rapport/Litteratur Webbinarium Presentation Webbplats FilmVem har tagit fram materialet: UHRInkommet: 2024-10-18Kortare beskrivning av tipset, Under 2024 utvecklar UHR ett stöd kring hur lärosäten kan mäta breddad rekrytering och breddat deltagande, och sätta rimliga mål för sitt arbete. Prioriteringen har sin grund i UKÄ:s utvärdering av lärosätenas arbete med breddad rekrytering från 2022.Stöd till lärosätena att mäta breddad rekrytering
Här finns ett nytt stödmaterial för lärosätena när det gäller att mäta och sätta mål för breddad rekrytering.
Materialet består av två delar som kompletterar varandra:
Jämförelsetal som ger en överblick över hur lärosätets studentgrupp har förändrats över tid och visar hur lärosätet ligger till i förhållande till andra lärosäten.
- Jämförelsetal för breddad rekrytering
Underlag för att sätta mål - fördelningstabeller per utbildningsområde som visar fördelningen av alla landets programnybörjare 2022 när det gäller kön, utländsk/svensk bakgrund samt föräldrarnas utbildningsbakgrund. Fördelningen visas uppdelat i 38 ämnesområden, så kallade SUN-områden, och för varje område visas medelvärdet. På så sätt kan lärosätena se hur de ligger till per ämnesområde jämfört med andra lärosäten. Syftet med tabellerna är att förenkla för lärosätena att prioritera och sätta mål för sitt arbete med breddad rekrytering.
- Fördelningstabeller för att sätta mål
Se även:
- Webbinarium om att mäta breddad rekrytering -
Examples of assessing competency - EU-MedEd model 2023 (MedicalEducation model)
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Juridik Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Examination Samverkan Livslångt lärande Internationalisering KvalitetDokument/Rapport/Litteratur WebbplatsVem har tagit fram materialet: Tuning CALOHEX EU-projectInkommet: 2024-10-15Kortare beskrivning av tipset, In this project we looked into the changing context of medicine and translated this into a new qualifications reference framework for medicine.Se gärna längre ned på webbsidan: Examples of assessing competency (gäller även alla andra utbildningsprogram i detta projekt, se meny uppe till höger och välj annat utbildningsprogram).
In this project we looked into the changing context of medicine and translated this into a new qualifications reference framework for medicine.
The healthcare crisis is emerging everywhere in Europe. The European population is ageing rapidly causing, on the one hand, an increase in the burden of disease and therefore on the demand for healthcare, but on the other hand, an outflow of health professionals. This outflow is partly due to retirement but also a consequence of the increasing workload.
Healthcare systems in Europe are considered as the best in the world both in terms of quality and in terms of accessibility. However, the healthcare crisis is jeopardizing this position and demands change. At the same time, we see new technologies being developed resulting in opportunities in medicine.
So, to prepare our graduates for all this change, we have developed a new qualifications reference framework for Medicine: EU-MedEd model 2023 (MedicalEducation model) focusing on final competences. This model incorporates two European frameworks: the Qualifications Framework of the European Higher Education Area (QF-EHEA) and the European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF). The model is inspired by the CanMeds model, the national qualification frameworks of the participating countries, participant degree programmes, and the expertise of the participants. -
Inspelat Temacafé: Digitala kunskapsmärken, mikromeriter och digitala plånböcker
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Teknik Digitalisering Livslångt lärande StudentperspektivDokument/Rapport/Litteratur Webbinarium Film TemacaféVem har tagit fram materialet: SUNET och LADOK samt arr. av redaktionen Högskolepedagogik.seInkommet: 2024-10-09Kortare beskrivning av tipset, Temacafé september 24 kl 09:00 – 10:00. Inspelning tillgänglig av hela cafeét och även en separat inspelning tillgänglig av hela interviun med Stefan Liström.Dagens temacafé tar upp utvecklingen av digitala kunskapsmärken som representation av kunskapsintyg och ställer det i relation till begreppet mikromerit som SUHF har skrivit en rekommendation kring för ett svenskt sammanhang och som LADOK tvingats förhålla sig till. Vidare undersöks de europeiska pilotprojekt som pågår kring lagring av digitala certifikat som EU-medborgare ska få tillgång till, s k digitala plånböcker.
Frågeställningar:
Varför har mikromeriter blivit ett samtalsämne på senaste tiden?
En mikromerit är inte automatiskt ett digitalt kunskapsmärke – så vad skiljer en mikromerit och ett digitalt kunskapsmärke?
Hur kan digitala kunskapsmärken vara till nytta för svensk högre utbildning? Vad finns det för möjliga landvinningar pedagogiskt och administrativt?
Vad behöver den lärande göra för att hantera sina mikromeriter?
Vad kan svensk högre utbildning göra för att underlätta hanteringen av mikromeriter?
Hur påverkas utvecklingen av EU- medborgares digitala plånbok?
Medverkande
Wietze de Vries, SUNET
Magnus Mörck, LADOK
Stefan Liström, SUNET (inspelad intervju, pga. förhinder)
Johani Karonen, Högskolan i Skövde (Moderator)
Extra material
Wietze de Vries, SUNET – Presentation om 1Edtech från SUNET-dagarna våren 2024 (se speciellt bild 10)
Magnus Mörck, LADOK – Presentation om mikromeriter från SUNET-dagarna våren 2024
Stefan Liström, SUNET – Presentation om Digitala Plånboken från SUNET-dagarna våren 2024
SUHF:s rekommendationer för mikromeriter
Tuning-CALOHEE model for MICRO CREDENTIALS in higher education -
Artikel: A theoretical framework for digital learning spaces: learning in individual spaces, working groups, communities of interest, and open connections
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Pedagogik, didaktik och metod Teknik Digitalisering Hybrid utbildning DistansutbildningDokument/Rapport/Litteratur WebbplatsVem har tagit fram materialet: Christian Dalsgaard & Thomas Ryberg, Aarhus University - DenmarkInkommet: 2024-10-07Kortare beskrivning av tipset, The paper presents a theoretical framework of four digital learning spaces: Individual space, Working group, Community of interest, and Open connections.The theoretical framework aims to highlight the unique potentials of digital technologies to expand learning activities. More specifically, the framework contributes with descriptions of specific learning activities that highlight the learning potentials of different social forms as well as learning potentials of digital technologies. The paper highlights learning potentials of digital technologies within each learning space; digital technologies as cognitive partners, collaboration tools, sharing tools, and as network relations and network effects. The framework is developed on the shoulders of existing educational frameworks, and contributes to learning technology research by combining conceptions of social forms, learning theory, and digital technology studies. Further, the framework is directed towards educational practice as a tool to develop learning activities, and to design digital learning spaces. The framework intends to function as a guiding framework that can help teachers and developers to focus on different levels of learning spaces and specific learning activities. Finally, the paper argues that digital technologies have the potential to expand opportunities for learning: specifically, to expand individual agency (within the individual space), collaborative knowledge building (within the working group), transparency (within a community of interest), and interaction with the outside world (through open connections).
Online education, social forms, learning potentials, digital technology
Sökord: Onlineutbildning, sociala former, lärandepotentialer, digital teknik