Resursbanken
I resursbanken kan du både hitta och dela med dig av länkar till resurser inom området högskolepedagogisk utveckling. Se inspelningar av redan genomförda aktiviteter i puffarna.
Resultat: 7 träffarResultat: 7 träffar
-
Temacafé: Utvecklingstrappan – hur får vi in de pedagogiska lärverktygen
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur Teknik Digitalisering Hållbar utvecklingTemacaféVem har tagit fram materialet: LinnéuniversitetetInkommet: 2023-06-14Kortare beskrivning av tipset, I det här temacafet diskuteras lyckade exempel, utmaningar och problemlösningar för att adoptera pedagogiska lärverktyg.Vi tar upp problembilder och lösningsförslag. Från idé till förvaltning hur kan det gå till. Vad är det som gör att införande av arbetssätt och lärverktyg lyckas och ibland inte? När vi går från behov – idé, projekt till förvaltning! Är våra införandemodeller anpassade för den digitala transformationen?
Medverkande:
Mats Brenner, KI
Cecilia Hellekant, KAU
Kent Stening, LNU
Jörg Pareigis, KAU (podcast)
Lotta Fröjdfeldt, MDU (podcast)
Claire Englund, UMU -
Mindre Resursbank - Symbaloo webmix om VR/Simulation
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Pedagogik, didaktik och metod Examination Digitalisering Verksamhetsförlagd utbildningWebbplats TemacaféVem har tagit fram materialet: Karolinska Institutet i samverkan med flera lärosätenInkommet: 2023-02-27Kortare beskrivning av tipset, En mindre resursbank med exempel på lärverktyg och användarcase kring använda VR och simuleringDenna mindre resursbank kring VR/Simuleringar kopplar till Temacafé: Vidga verktygslådan – att använda simuleringar som lärverktyg den 7 mars kl 09:00 till- kl 10:00.
Om Du vill tillföra förslag på lärverktyg och fallbeskrivningar samt artiklar kring att använda VR/Simuleringar till den mindre resursbanken i Symbaloo webmixen - hör av dig till Mats Brenner, Pedagogisk utvecklare vid IK.
Mejla till: mats.brenner@ki.se
-
Distansutbildning ur två perspektiv
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Samverkan Distansutbildning StudentperspektivWebbplatsVem har tagit fram materialet: UHRInkommet: 2022-10-05Kortare beskrivning av tipset, I webbinariet samtalas det om två olika perspektiv av distansutbildning, lärosätesperspektivet och studentperspektivet.Webbinariet inleds med att Mats Brenner och Jörg Pareigis berättar om erfarenheter och framgångsfaktorer i att utveckla ett lärosätes förmåga att erbjuda distansutbildning. I det andra samtalet deltar Frida Gråsjö och Sandra Berginge, båda från Karlstads universitet, där de kommer lyfta studentperspektivet inom distansutbildning samt hur man som lärare måste arbeta för att få studenterna att lyckas.
Medverkande:
Mikael Andersson, projektledare, Universitets- och högskolerådet
Mats Brenner, IKT-pedagogisk konsult
Jörg Pareigis, enhetschef på Karlstads universitet
Frida Gråsjö, avdelningschef på Karlstads universitet
Sandra Berginger, projektledare på Karlstads universitet. -
Kultur och organisation för distansutbildning
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Organisation/Kultur DistansutbildningWebbinariumVem har tagit fram materialet: UHRInkommet: 2022-10-05Kortare beskrivning av tipset, Vilken roll spelar lärosätets kultur och organisation för distansutbildning, och hur arbetar man med dessa frågor?Erfarenheter visar att en övergripande strategi för distansutbildning behöver omfatta hela organisationen för att ge studenterna en högkvalitativ distansutbildning. Lärosätets kultur kring distansutbildning är också av stor betydelse när det gäller utvecklingen av kvalitet. Men på vilket sätt påverkar organisation och kultur utbildningen och hur arbetar man med dessa frågor på bästa sätt?
Medverkande:
Mikael Andersson, Universitets- och högskolerådet
Per Westman, Universitetskanslersämbetet
Jan Gulliksen, Kungliga Tekniska högskolan
Mats Brenner, Karolinska Institutet -
Engagemang vid hybridundervisning
, öppna i ny flikTaggar för tipset,Hybrid utbildningTemacaféVem har tagit fram materialet: Högskolan Gävle, Karolinska institutet, LinnéuniversitetetInkommet: 2022-09-29Kortare beskrivning av tipset, Hur använder vi erfarenheterna från nätbaserad undervisning för att skapa och upprätthålla engagemanget vid hybridundervisningens realtidsträffar?Mats Brenner inleder med en presentation som följs av ett panelsamtal. Efter panelsamtalet inbjuds alla deltagare till öppna diskussioner i breakout rooms. Moderator: Kerstin Stake-Nilsson, Högskolan i Gävle Medverkande: Mats Brenner, Karolinska Institutet. Kent Stening, Linnéuniversitetet. Philip Johansson, Sveriges förenade studentkårer